Kolme keinoa tehdä vaikeista tilanteista inhimillisiä
Elätkö arvojasi todeksi myös haasteiden keskellä? Johtajana joudut kriisin hetkellä tekemään vaikeita päätöksiä, säästötoimia ja jopa vähennyksiä. Koronakriisi on meille kaikille yhteinen ja ihmiset kyllä ymmärtävät vaikeatkin realiteetit, jos tilanne hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla yksilöä kunnioittaen. Lakisääteisten ja kassaan liittyvien asioiden rinnalla on hyvä pohtia miten voitte tässä tilanteessa olla paras versio yrityksestänne ja sen arvoista.
Se, miten huolehdit nyt ihmisistä ja heidän psyykkisestä turvallisuudestaan, vaikuttaa merkittävästi siihen millaisella porukalla jatkat matkaasi koronan jälkeisessä maailmassa.
Näin teet vaikeista tilanteista inhimillisiä:
Keino 1: Valitse läpinäkyvä ja avoin viestintä
Ihmiset haluavat tietoa, sillä tieto myös rauhoittaa huolen aiheuttamia uhkakuvia. Myös huhut pysyvät tällöin aisoissa. Pyri luomaan aidosti tunnetila siitä, että olette yhteisesti tämän asian äärellä ja myös selviätte siitä yhdessä. Tämä tunne kantaa pitkälle myös kriisin toiselle puolen.
- Viesti proaktiivisesti ja avoimesti kaikesta, mistä voit. Ihmiset haluavat kuulla ja jakaa yhteisen asian – oli se sitten miten vaikea tahansa.
- Kerro mitä tullaan tekemään, miksi tullaan tekemään ja miten tullaan tekemään. Visualisoi asiat parhaasi mukaan.
- Ole johdonmukainen viestinnässä.
- Anna kasvot viestinnälle ja tuo siihen henkilökohtaista otetta
- Välitä viestisi eri tavoin, esim. etäpalaverissa, videotervehdyksin ja kirjoitetuin viestein.
- Arvioi viestisi herättämä tunnetila ja varaudu antamaan tukea.
Keino 2: Ota huomioon koko henkilöstö
Se, että osa ihmisistä ei kysele tai kommentoi, ei tarkoita etteikö jokainen haluaisi tulla kuulluksi ja nähdyksi.
- Yksi hyvä tapa ottaa henkilöstö mukaan on toteuttaa anonyymi kysely odotuksista, tuen tarpeista ja fiiliksistä.
- Pulssimaisesti toteutetut fiiliskyselyt tuovat säännöllisen palautekanavan.
- Laadi anonyymi kysymyslomake myös johtoryhmälle ja huolehdi, että kysymyksiin vastataan.
Keino 3: Varmista arvostava kohtaaminen ja tuki kaikissa tilanteissa
Jokainen kokee muutokseen liittyvät asiat eri tavalla, eri voimakkuudella ja eri painotuksilla.
- Vaikka olisi kuinka kiire, kukaan ei saa jäädä yksin haastavassa muutostilanteessa.
- Muutostilanne aiheuttaa aina tunteita. Varaudu tunteenpurkauksiin sekä hyvässä että pahassa. Varmista että tarjolla on läsnäoloa, empatiaa ja dialogia.
- Tarjoa tukea ja kerro, kenen puoleen voi tarvittaessa kääntyä
Älä unohda ulkopuolista tukea
On hyvä myös huomioida ulkopuolinen tuki haasteelliseen tilanteeseen, sillä jokainen kokee sen omalla tavallaan. Tukea voi tarjota mm. seuraavissa muodoissa:
- Työterveys: työterveyspsykologi
- Coachausta esihenkilöille/johdolle
- Työelämä-/uracouchausta YT-menettelyjen tueksi
- Ryhmäcoachausta/CV/LinkedIn-työpajoja YT-menettelyjen tueksi
Pidemmät haastavat ajanjaksot yrityksen toiminnassa muokkaavat yrityskulttuuria pysyvästi. Priorisoimalla henkilöstöä ja sen johtamista pystyt vaikuttamaan siihen miten ja kuinka paljon yrityskulttuuri muuttuu.
Haluatko keskustella lisää? Varaa 30 min ilmainen sparraushetki kanssamme.
Juuli-Maria Vuori
040 7145 548
juuli-maria.vuori@emu.fi
Mari Romppanen
044 5876 080
mari.romppanen@emu.fi