Kirjanpitäjästä myyntihemmoksi – Totta vai tarua?

Aloitin kirjanpidon harjoittelijana, en tiennyt mitään kirjanpidosta. Aloitin yritysneuvojana, en tiennyt mitään yritysten neuvonannosta. Aloitin myynnissä, en tiennyt mitään myynnistä. Aloitin myyntijohdon tehtävissä, en tiennyt mitään johtamisesta. Meillä EMUssa asenne ratkaisee. Oikealla asenteella, nöyryydellä ja kovalla työllä olen päässyt rakentamaan omaa mielenkiintoista urapolkua aina kirjanpitäjästä myyntihemmoksi.

 

Tietoa on ympärillämme yllin kyllin – enemmän kuin tarpeeksi. On itseä fiksumpia ihmisiä, joita voi tavata. On kirjoja, joissa maailman parhaat yksilöt kertovat kuinka onnistuivat. On mukavia ystäviä, jotka jaksavat kuunnella ja ideoida yhdessä. Lopulta kuitenkin kaikki on kiinni tekemisestä. Olen aina arvostanut efforttia. Mielestäni hyvin vedetty myyntiprosessi, joka hävitään lopuksi, on parempi kuin onnekkaasti klousattu diili. Jos teet päivittäiset asiat kunnolla joka kerta, tulokset ovat pitkällä tähtäimellä taatusti hyviä. Myöskään oppimiselta ei voi välttyä.

Oppimiselta ei voi välttyä

Ajatusmaailmat eri planeetoilta

Kirjanpidon osaaminen on antanut minulle harvinaisen ymmärryksen kahden täysin erilaisen ihmistyypin ajatusmaailmasta. Kirjanpitäjän ajatusmaailma on aivan toisenlainen myyntimiehen ajattelutapaan verrattuna. En kuvitellut ajautuvani myyntihommiin, koska en arvostanut kovinkaan paljon tyhjänpäiväistä suunsoittamista. Sitä myynti mielestäni oli, kunnes pääsin kokeilemaan sitä konkreettisesti. Kuten monet muutkin, arvostin substanssia, kovaa lakipykälien syväosaamista ja todella tarkkaa kykyä saada laskelmat oikein. Sellaista raakaa tietoa, jonka avulla saa kenet tahansa hiljaiseksi, koska sattuu tietämään asioita, joista muilla ei ole hajua.

Kameleonttimyyjä

Myynti on kuitenkin paljon muuta kuin sitä “tyhjänpäiväistä suunsoittoa”, jollaisena sen aiemmin mielsin. Myynti on palvelua, yhteisiä tavoitteita, kehittämistä, lunastettuja lupauksia, rehellisyyttä, toisten ihmisten huomioon ottamista, epäonnistumisten sietämistä, palautteenottoa ja -antoa, jatkuvaa kehittymistä, itsensä ja muiden johtamista, ajanhallintaa, esiintymistä, priorisointia ja ennen kaikkea viestintää ja kommunikointia.

Myyntihemmo on empaattinen ja mukava kaveri, joka innostuu yhteistyöstä. Kameolentti, joka mukautuu tilanteeseen kuin tilanteeseen. Asiakaspalvelija, joka on nöyrä muttei nöyristelijä. Itsevarma kyseenalaistaja, joka ei pelkää epäonnistumisia. Myyntihemmon maailmassa ei ole epäonnistumisia, on vain onnistumisia ja oppimista.

"Myynti on palvelua, yhteisiä tavoitteita, kehittämistä, lunastettuja lupauksia, rehellisyyttä, toisten ihmisten huomioon ottamista."

Vann Nikkan a.k.a Jungi on intohimoinen myynnin kehittäjä, jolla pysyy numerot hyppysissä. Hän haluaa rakentaa EMUlle toimialansa parhaimman myyntitiimin, jonka sisällä operoivat onnellisimmat tuloksentekijät. Kunnianhimoisena missionaan Jungilla on luoda ennennäkemätön palvelukulttuuri talousihmisten yhteisöön. Tätä auttaa hänen oma historia taloushallinnon asiantuntijana. Omaa henkilöbrändiä hän rakentaa asiantuntijapalveluiden myynnin, johtamisen – muiden ja itsensä – sekä työkulttuurin ympärille.

Vann Nikkan on mukana yhtenä puhujana Eduhouse Summit 2019 -tapahtumassa Helsingin Kulttuuritalolla 11.6.2019. EMUn Anna Savilampi yhdessä Samuli Savialan ovat myös samassa tapahtumassa kertomassa modernin taloushallinnon ammattilaisen rekrytoimisesta yrityskulttuuria rakentaen. Tapahtuman ohjelman ja muut puhujat löydät täältä.

Rakennetaan yhdessä sinun tarinasi!

Me EMUlla etsimme jatkuvasti uusia timanttisia osaajia. Katso avoimet työpaikat ja tule rakentamaan kanssamme oma huikea uratarinasi!